Blogg

Nytt omsättningsstöd till Enskilda firmor

Följ mig gärna på:

Andra vågen i Corona pandemin är pågång och det är svårt just nu för många företagare. Regeringen har tidigare gått ut med flera stödpaket som korttidsarbete och omställningsstöd men dessa stöd har bäst fungerat för lite större företag med anställda.

Det nya omsättningsstödet är till för de allra minsta företagen som driver sitt företag som enskilda näringsidkare och gäller därmed inte aktiebolag eller handelsbolag. Detta stöd anser jag vara klart mycket bättre än omställningsstödet som är tänkt att täcka företagets fasta kostnader. Det nya stödet täcker istället 75% av dina förlorade intäkter jämfört med 2019. Dock måste försäljning ha gått ner mycket för att du ska kunna ta del av stödet.

För att stöd ska beviljas för mars och april 2020 krävs att den enskilda näringsidkarens nettoomsättning för stödperioden understeg 70 procent av nettoomsättningen för referensperioden. För att stöd ska beviljas för maj 2020 krävs att näringsidkarens nettoomsättning för stödperioden understeg 60 procent av nettoomsättningen för referensperioden. För att stöd ska beviljas för juni och juli 2020 krävs att näringsidkarens nettoomsättning för stödperioden understeg 50 procent av nettoomsättningen för referensperioden. Omsättningsminskningen ska så gott som uteslutande vara orsakad av spridningen av sjukdomen covid-19.

Stöd ska kunna lämnas med 75 procent av det faktiska omsättningstappet. Stöd lämnas för stödperioderna mars – juli med maximalt 120 000 kr per stödberättigad mottagare.

Tidigare har vi som redovisningskonsulter kunnat hjälpa våra kunder direkt genom att bli ombud men omsättningsstödet kan vi tyvärr inte bli ombud för utan istället går det att skicka in ansökan på blankett eller genom att vi som konsult och kund går igenom ansökan tillsammans via videomöte eller fysiskt möte.

Har din omsättning gått ner mycket pga Corona pandemin så rekommenderar jag dig att kolla upp och ansöka stödet redan idag då det kan bli ett ganska stort bidrag som gör att du kan fortsätta driva ditt företag.

Du ansöker om omsättningsstödet hos Boverket: https://www.boverket.se/sv/bidrag–garantier/omsattningsstod-till-enskilda-naringsidkare/

Läs gärna mitt tidigare inlägg om andra Corona stöd.

Källor

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/11/omsattningsstod-till-enskilda-naringsidkare-infors/

https://www.boverket.se/sv/bidrag–garantier/omsattningsstod-till-enskilda-naringsidkare/

Bild från pixabay.com.

Tips under Corona krisen

Följ mig gärna på:

Corona viruset har svept fram genom hela världen i en enormt snabb fart och det är inte bara att många blir sjuka och dör av viruset utan många företag hamnar i en kritisk ekonomisk situation. Många människor väljer att stanna hemma, konsumerar och arbetar mycket mindre än normalt. För oss företagare är det väldigt viktigt att under denna kris situation kolla upp det ekonomiska läget och säkra att vi kan fortsätta leva under och speciellt efter krisen.

Med detta inlägg kommer jag att gå igenom lite tips på vad du som företagare kan göra för att kunna ha kvar ditt företag och komma ut ur krisen på bästa sätt.

Hjälp från Regeringen

Regeringen har gått ut med flera lättnader för oss företagare och en sida där du kan få riktigt bra information om detta är hos verksamt.se.

Det viktigaste stödet är troligen “korttidsarbete” där du kan behålla din personal genom att låta dom arbeta mindre tid i företaget och samtidigt få upp till ungefär hälften av lönen betald av staten. Detta är ett riktigt bra alternativ för er som inte vill förlora viktig personal men samtidigt inte har råd att betala fulla löner. Har du flera anställda vore nog det smartaste att låta de flesta bli korttidsarbetare istället för att avskeda några ur personalen. På detta sätt behåller du kompetensen inom ditt företag och förhoppningsvis kommer du ut ur krisen starkare än om du hade börjat avskeda. Mer information om detta hittar du hos tillväxtverket.

Sänkning av arbetsgivaravgifterna är något som regeringen gick ut med alldeles nyss och detta är en lättnad som kommer att göra stor skillnad för många företagare. Detta är ett förslag och måste först beslutas av Riksdagen (vilket bör ske). Här nedan kan du läsa vad regeringen har sagt:

En tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifterna kommer att föreslås under perioden 1 mars – 30 juni 2020 så att enbart ålderspensionsavgiften betalas. Nedsättningen föreslås gälla för upp till 30 anställda och på den del av lönen för den anställde som inte överstiger 25 000 kronor per månad. Det medför en skattelättnad med upp till 5 300 kronor per anställd och månad. För att ge en motsvarande lättnad till enskilda näringsidkare föreslås även en nedsättning av egenavgifterna. Den offentligfinansiella kostnaden av förslagen beräknas till 33 miljarder kronor.

Nya regler vid sjukdom. Nu under Corona krisen kommer väldigt många att sjukskriva sig och detta innebär en enorm kostnad för alla företag. Förslaget från Regeringen är att staten tar över sjuklönekostnaden under april och maj, även dag 1-14 som företagare annars är tvungna att betala. Vidare slopas karensavdraget för arbetstagaren.

Denna kris kan dock pågå väldigt länge och det gäller att alla företagare planerar för flera månader med en stor minskning av omsättningen så här kommer några förslag på vad du kan göra.

  • Kolla med hyresvärden om du kan få en temporärt sänkt hyra eller om du kan flytta fram betalningen av fakturorna.
  • Prata med leverantörer och försök få betaldatum på fakturorna framflyttat några månader.
  • Dra ner på marknadsföringen som i dagens läge inte ger samma effekt som för bara 1 månad sedan.
  • Permittera anställda och försök ta del av regeringens förslag ovan med korttidsarbete.
  • Vid behov ta lån men se till att kolla runt först då räntorna kan skilja sig rejält. Se också till att det i avtalet står att du kan återbetala när du vill så att du lätt kan återbetala när verksamheten kommer igång igen. Jag rekommenderar att du inte sätter dig själv i borgen för företagets lån utan försäkra dig att du kan komma smärtfritt förbi denna kris även privat.
  • Avsluta abonnemang som kanske är överflödiga på ex. tidningar, mobilabonnemang, tv, bredband osv.

Jag hoppas att dessa tips ska ge er företagare lite hjälp på vägen igenom denna enorma kris och skulle du behöva mer hjälp är du självklart välkommen att kontakta mig på info@sweweb.nu eller 073-676 80 90.

Hjälp gärna till med att fylla på listan med fler tips genom att skriva en kommentar längre ner på sidan. Tillsammans kan vi hjälpas åt att överkomma denna kris och komma ur den så starka som möjligt.

Lycka till där ute och ge inte upp hoppet!

Bild från www.pixabay.com.

Sänkt lägsta aktiekapital till 25000 kr

Följ mig gärna på:

Från 1 Januari 2020 är det lägsta aktiekapitalet ett aktiebolag kan ha 25000 kr istället för tidigare 50000 kr. Du kan nu starta ett aktiebolag med mindre pengar än tidigare och det blir därmed lättare att starta ett aktiebolag.

Denna förändring gäller endast aktiebolag som startas 1 Januari 2020 så för bolag som startats 2019 eller tidigare gäller fortfarande minsta aktiekapital på 50000 kr.

Personligen tycker jag att denna förändring var onödig då det bör krävas en större investering för att starta ett aktiebolag. Vid mindre investeringar kan man starta ett Handelsbolag istället.

Bild från www.pixabay.com.

Rapportera till FORA innan 31/1

Följ mig gärna på:

För er som använder er av FORA för försäkringar och tjänstepension måste du rapportera lönerna för 2019 senast 2020-01-31. Skulle du missa att rapportera lönerna kommer du bli debiterad en förseningsavgift på 1000kr av FORA.

Du kan rapportera företagets slutliga löner på www.fora.se, där du loggar in på Mina sidor med e-legitimation, t ex Mobilt BankID. 

Detta gäller som sagt endast om du använder och har avtal med FORA.

Bild från www.pixabay.com.

Julklappar till anställda?

Följ mig gärna på:

Julen börjar närma sig med stormsteg och nu är det endast 9 dagar kvar. De flesta företag vill nog ge en julklapp till sina anställda men för att slippa betala skatt på julklappen behöver du veta lite speciella regler.

Du kan skattefritt ge en julgåva till din anställda så länge gåvans värde är 450kr eller mindre inklusive moms. Viktigt att gåvans värde inte överskrider 450kr inklusive moms annars måste skatt betalas på hela summan.

Gåvan får inte lämnas i pengar utan det måste vara något du köper åt din anställde.

Tillslut vill jag önska er alla en riktigt God Jul!

Dags för momsredovisningen

Följ mig gärna på:

Välkommen tillbaks från semestern och jag hoppas att alla har haft det trevligt under sommardagarna.

Snart är deadlinen för moms redovisningen så här kommer en påminnelse till alla företag att slutföra bokföringen av moms innan 19:e Augusti. Eventuell skatt som ska betalas måste då också finnas inne hos skatteverket för att slippa förseningsavgifter.

Då de flesta företag som jag jobbar med är små eller medelstora företag är det 19:e Augusti som gäller som deadline både för er som redovisar kvartal (April – Juni) och månadsmoms.

Arbetsgivardeklarationen ska självklart vara deklarerad och skatter betalda till samma datum.

Som redovisningskonsult håller jag koll på detta för mina kunder men för att underlätta arbetet är det viktigt att allt material lämnas in fortast möjligt efter månadsavslutet.

Ha en fortsatt trevlig sommar och lycka till med affärerna!

Bild från www.pixabay.com.

Måste man förvara verifikationer i kronologisk ordning?

Följ mig gärna på:

Många gånger får jag frågan om man måste förvara sina verifikationer i kronologisk ordning eller datum ordning.

Detta är något som togs bort 1 Januari 2000 med den nya bokföringslagen, dock ska verifikationerna bokföras i rätt datum. Har du ett kvitto för ett köp som gjordes 2019-06-01 så ska den bokföras 2019-06-01 även om det har gått en månad sedan köpet gjordes och flera verifikationer har gjorts under denna tid.

Du kan alltså ha en verifikation med löpnummer 1 som har bokföringsdatum 2019-06-29 och sedan en annan verifikation med löpnummer 2 som har bokföringsdatum 2019-06-01.

Det viktiga, enligt mig, är att du förvara alla verifikationer i löpnummer ordning så att man lätt kan gå bakåt och se kvittona. Med hjälp av appen Digitala företaget slipper man dock gå tillbaks till de fysiska papperna då du via appen redan tagit bilder på kvittona och fakturorna. Det blir dock snyggare och lättare att lägga verifikationerna i löpnummer ordning i en pärm.

Bild från www.pixabay.com.

Ändrat höjt tak för RUT-avdrag

Följ mig gärna på:

Reglerna för RUT-avdraget kommer att ändras den 1:a Juli 2019 och nu gäller 50000 kr RUT-avdrag för alla. Tidigare gällde 50000 kr avdrag för alla personer som fyllt 65 år och 25000 kr för alla yngre än 65 år. Så nu kommer alla att få samma tak på RUT-avdraget.

Även om ändringarna kommer att träda i kraft 1:a Juli 2019 så gäller det hela beskattningsåret 2019.

För den som har förmån av hushållsarbete från sin arbetsgivare gäller det höjda taket för förmåner som kommer den anställde till del efter 30 juni 2019.

Bild från www.pixabay.com.

Prisbasbelopp 2019

Följ mig gärna på:

Årets basbelopp har höjts med 1000 kr från förra året och uppgår nu till 46500 kr.

Prisbasbeloppet är ett viktigt mått för vissa skattefrågor men även ute i företagsvärlden har den betydelse. Exempel: om du har en butik så är gränsen satt till 4 prisbasbelopp för krav på certifierat kassaregister. Så omsätter du 186000 kr eller mer måste du ha ett certifierat kassaregister när du säljer varor och tjänster till kunder.

Prisbeloppet har även betydelse när det gäller avdrag, pensioner, förmåner och mycket mer.

Bild från www.pixabay.com.

Kostar det 50000 kr att bilda ett aktiebolag?

Följ mig gärna på:

Aktiebolag är nog den bolagsform som ligger i toppen av val när du tänker starta ett företag men många värjer sig nog när de får höra ryktena att det kommer att kosta 50000 kr eller mer att starta ett. Detta är ett rykte som inte är helt sant.

För att starta ett bolag måste du lägga in 50000 kr i bolaget antingen i form av pengar eller tillgångar. Det enklaste sättet är att gå till banken och där skapa ett konto och lägga in pengarna. Pengarna du sätter in är dock inte någon kostnad utan det är din investering i företaget som du skapar. När företaget är registrerat och klart kan du använda pengarna i företagets verksamhet som att köpa in varor, betala för marknadsföring, löner och mycket mer.

Vad är verkliga kostnaden?

För att starta ditt nya aktiebolag måste du dock registrera det hos Bolagsverket och de tar ut en avgift 1900 kr som blir en kostnad i företaget. Ytterligare kostnader kan vara andra registreringsavgifter beroende på din bransch samt om du behöver anlita någon redovisningskonsult för att hjälpa till med allt pappersgöra.

Så kostnaden för att starta ett Aktiebolag kan sägas vara från 1900 kr och inte 50000 kr som många brukar tro. Ett Aktiebolag kräver dock mycket mer administration än ex. en Enskild näringsidkare. Aktiebolaget måste bla ha styrelsemöten, årsmöten och föra protokoll över dessa samt skapa en aktiebok, årsredovisningar, deklarationer m.m.

Nytt förslag

Det finns förslag som Regeringen vill lägga fram om att sänka insatsen för att bilda ett Aktiebolag till endast 25000 kr vilket skulle innebära att fler kommer att ha tillräckligt med pengar för kunna att starta ett aktiebolag.

Personligen tycker jag att detta nya förslag är onödigt då alla som startar ett aktiebolag bör ha pengar sparade för att kunna starta sin verksamhet. De första månaderna innebär troligen för de flesta startkostnader i form av marknadsföring, hyror, inköp av varor och material, löner och mycket mer och då är inte 50000 kr någon större summa pengar.

Oavsett vilket företag du startar rekommenderar jag dig att ha pengar sparade för man vet aldrig vad som kan hända när du går ut i världen av eget företag. Ett sätt att få ihop 50000 kr är att dra åt svångremmen några månader, ex. spara automatiskt 5000 kr till ett bankkonto och du kommer att ha 50000 kr inom 10 månader. Under denna tid kan du förbereda allt som behöver göras för att starta upp din verksamhet.

Lycka till med företagandet!

Bild från www.pixabay.com.