Blogg

Dags för momsredovisningen

Följ mig gärna på:

Välkommen tillbaks från semestern och jag hoppas att alla har haft det trevligt under sommardagarna.

Snart är deadlinen för moms redovisningen så här kommer en påminnelse till alla företag att slutföra bokföringen av moms innan 19:e Augusti. Eventuell skatt som ska betalas måste då också finnas inne hos skatteverket för att slippa förseningsavgifter.

Då de flesta företag som jag jobbar med är små eller medelstora företag är det 19:e Augusti som gäller som deadline både för er som redovisar kvartal (April – Juni) och månadsmoms.

Arbetsgivardeklarationen ska självklart vara deklarerad och skatter betalda till samma datum.

Som redovisningskonsult håller jag koll på detta för mina kunder men för att underlätta arbetet är det viktigt att allt material lämnas in fortast möjligt efter månadsavslutet.

Ha en fortsatt trevlig sommar och lycka till med affärerna!

Bild från www.pixabay.com.

Måste man förvara verifikationer i kronologisk ordning?

Följ mig gärna på:

Många gånger får jag frågan om man måste förvara sina verifikationer i kronologisk ordning eller datum ordning.

Detta är något som togs bort 1 Januari 2000 med den nya bokföringslagen, dock ska verifikationerna bokföras i rätt datum. Har du ett kvitto för ett köp som gjordes 2019-06-01 så ska den bokföras 2019-06-01 även om det har gått en månad sedan köpet gjordes och flera verifikationer har gjorts under denna tid.

Du kan alltså ha en verifikation med löpnummer 1 som har bokföringsdatum 2019-06-29 och sedan en annan verifikation med löpnummer 2 som har bokföringsdatum 2019-06-01.

Det viktiga, enligt mig, är att du förvara alla verifikationer i löpnummer ordning så att man lätt kan gå bakåt och se kvittona. Med hjälp av appen Digitala företaget slipper man dock gå tillbaks till de fysiska papperna då du via appen redan tagit bilder på kvittona och fakturorna. Det blir dock snyggare och lättare att lägga verifikationerna i löpnummer ordning i en pärm.

Bild från www.pixabay.com.

Ändrat höjt tak för RUT-avdrag

Följ mig gärna på:

Reglerna för RUT-avdraget kommer att ändras den 1:a Juli 2019 och nu gäller 50000 kr RUT-avdrag för alla. Tidigare gällde 50000 kr avdrag för alla personer som fyllt 65 år och 25000 kr för alla yngre än 65 år. Så nu kommer alla att få samma tak på RUT-avdraget.

Även om ändringarna kommer att träda i kraft 1:a Juli 2019 så gäller det hela beskattningsåret 2019.

För den som har förmån av hushållsarbete från sin arbetsgivare gäller det höjda taket för förmåner som kommer den anställde till del efter 30 juni 2019.

Bild från www.pixabay.com.

Prisbasbelopp 2019

Följ mig gärna på:

Årets basbelopp har höjts med 1000 kr från förra året och uppgår nu till 46500 kr.

Prisbasbeloppet är ett viktigt mått för vissa skattefrågor men även ute i företagsvärlden har den betydelse. Exempel: om du har en butik så är gränsen satt till 4 prisbasbelopp för krav på certifierat kassaregister. Så omsätter du 186000 kr eller mer måste du ha ett certifierat kassaregister när du säljer varor och tjänster till kunder.

Prisbeloppet har även betydelse när det gäller avdrag, pensioner, förmåner och mycket mer.

Bild från www.pixabay.com.

Kostar det 50000 kr att bilda ett aktiebolag?

Följ mig gärna på:

Aktiebolag är nog den bolagsform som ligger i toppen av val när du tänker starta ett företag men många värjer sig nog när de får höra ryktena att det kommer att kosta 50000 kr eller mer att starta ett. Detta är ett rykte som inte är helt sant.

För att starta ett bolag måste du lägga in 50000 kr i bolaget antingen i form av pengar eller tillgångar. Det enklaste sättet är att gå till banken och där skapa ett konto och lägga in pengarna. Pengarna du sätter in är dock inte någon kostnad utan det är din investering i företaget som du skapar. När företaget är registrerat och klart kan du använda pengarna i företagets verksamhet som att köpa in varor, betala för marknadsföring, löner och mycket mer.

Vad är verkliga kostnaden?

För att starta ditt nya aktiebolag måste du dock registrera det hos Bolagsverket och de tar ut en avgift 1900 kr som blir en kostnad i företaget. Ytterligare kostnader kan vara andra registreringsavgifter beroende på din bransch samt om du behöver anlita någon redovisningskonsult för att hjälpa till med allt pappersgöra.

Så kostnaden för att starta ett Aktiebolag kan sägas vara från 1900 kr och inte 50000 kr som många brukar tro. Ett Aktiebolag kräver dock mycket mer administration än ex. en Enskild näringsidkare. Aktiebolaget måste bla ha styrelsemöten, årsmöten och föra protokoll över dessa samt skapa en aktiebok, årsredovisningar, deklarationer m.m.

Nytt förslag

Det finns förslag som Regeringen vill lägga fram om att sänka insatsen för att bilda ett Aktiebolag till endast 25000 kr vilket skulle innebära att fler kommer att ha tillräckligt med pengar för kunna att starta ett aktiebolag.

Personligen tycker jag att detta nya förslag är onödigt då alla som startar ett aktiebolag bör ha pengar sparade för att kunna starta sin verksamhet. De första månaderna innebär troligen för de flesta startkostnader i form av marknadsföring, hyror, inköp av varor och material, löner och mycket mer och då är inte 50000 kr någon större summa pengar.

Oavsett vilket företag du startar rekommenderar jag dig att ha pengar sparade för man vet aldrig vad som kan hända när du går ut i världen av eget företag. Ett sätt att få ihop 50000 kr är att dra åt svångremmen några månader, ex. spara automatiskt 5000 kr till ett bankkonto och du kommer att ha 50000 kr inom 10 månader. Under denna tid kan du förbereda allt som behöver göras för att starta upp din verksamhet.

Lycka till med företagandet!

Bild från www.pixabay.com.

Räkna ut MOMS baklänges

Följ mig gärna på:

Du vet nog vilken moms du ska lägga på när du säljer en vara eller tjänst men det svåra brukar vara att räkna åt andra hållet. När du har utpriset till kund kan det vara bra ibland att kunna räkna baklänges och då ta bort momsen från uträkningen.

Baklänges MOMS:

25% MOMS = 20% baklänges
12% MOMS = 10,71% baklänges
6% MOMS = 5,66% baklänges

Så enkelt är det att räkna ut momsen baklänges. 🙂

Bild från www.pixabay.com.

Arbetsgivaravgifter 2019

Följ mig gärna på:

Arbetsgivaravgiften har totalt sett inte förändrats sedan förra året men hur de olika avgifterna fördelas har dock ändrats en aning till följande avgifter.

Ålderspensionsavgift 10,21%
Efterlevnadspensionsavgift 0,7%
Sjukförsäkringsavgift 4,35%
Arbetsskadeavgift 0,2%
Föräldraförsäkringsavgift 2,6%
Arbetsmarknadsavgift 2,64%
Allmän löneavgift 10,72%
Totalt: 31,42%

Den totala avgiften räknar du fram på den bruttolön som du ger din anställd och betalas månaden efter löneutbetalningen. Det finns dock ett antal undantag för ex. ålderspensionärer, nedsättning i stödområden samt växa stöd vid förstagångsanställning för företag som anställer sin första anställd.

Bild från www.pixabay.com.